Samen soep maken
Bewegend leren met Puk

Samen soep maken

In het kort

Puk heeft een tas vol boodschappen. Hij wil groentesoep maken. Maar dan scheurt de tas en rollen de spullen over de vloer. Wat hoort er nu wel en niet in de soep? De kinderen helpen Puk. Ze kiezen de juiste ingrediënten. Ze snijden en hakken; schuiven alles in de pan, roeren en proeven natuurlijk van de heerlijke, zelfgemaakte groentesoep!

Houd de dingen tegen die niet in de soep horen

Schuif alle stukjes groente in de pan

Dit is lekkere groentesoep. Wie wil er ook proeven?

Hoe werkt het?

Uitgebreide beschrijving

Samen soep maken sluit aan bij de belevingswereld van peuters en bij het thema ‘Eet smakelijk!’ uit Uk & Puk. Samen soep maken is een game waarin ze Puk helpen een groentesoep te maken. In de game doorlopen de peuters al bewegend de fasen van het bereidingsproces:

  1. Groente sorteren: uit de tas van Puk rollen boodschappen: groente, maar ook spullen die niet in groentesoep thuishoren. De kinderen sorteren al bewegend de groente voor in de soep. Spullen die niet in de soep passen (zoals koekjes en voetballen) halen ze weg.
  2. Groente hakken: De gesorteerde groente kan niet zomaar in de pan. Die zijn veel te groot. De kinderen hakken en stampen voor Puk de groente in kleine stukjes.
  3. Groente in de pan schuiven: De kinderen schuiven alle kleine groentestukjes vanaf de snijplanken met hun handen of voeten in de pan.
  4. Soep roeren: De kinderen lopen samen met Puk achter de grote lepel aan en roeren zo de soep.
  5. Soep proeven: De soep is klaar! Natuurlijk mogen alle kinderen proeven. Ze kiezen elk een eigen bordje en nemen een hapje. Mmmmm. Eet smakelijk!

Waar werk je aan?

Ontwikkelings-
gebieden

In deze game staan de onderstaande ontwikkelingsgebieden centraal. Bij Samen soep maken is taal hiervan de belangrijkste en meest prominente.

  • Rekenen: De kinderen sorteren voorwerpen op de vloer aan de hand van categoriekenmerken.
  • Taal: De kinderen categoriseren wat wel en niet bij het begrip ‘groente’ hoort.
  • Sociaal-emotioneel: volg de aanwijzingen van Puk op en probeert samen met de anderen de opdracht uit te voeren.
  • Motoriek / Bewegen: inzetten, versnellen en stoppen van een loopbeweging (en veranderen van richting).

Waar werk je aan?

Woordenschat

Deze game biedt mogelijkheden tot het uitbreiden van de woordenschat. De volgende woorden expliciet betekenisvol en in samenhang benoemd:

Zelfstandige naamwoorden Werkwoorden Overige woorden
de tas hakken (te) groot
de boodschappen schuiven klein(er)
de groente roeren (er)in
de soep* smullen snel(ler)
de keuken proeven eet smakelijk!
de tomaat meedoen mmm!
de wortel lekker
de lepel niet
het hapje
de kom
de pan
de snijplank
het water

*De onderstreepte woorden in de woordenschatlijsten komen zowel voor in de spellen als in het gerelateerde thema uit de Zwijsen-methode Uk & Puk.