Behind the scenes: zo maakten we een beweeggame voor 8+ op de BSO

17-04-2025

Wat leerden we uit het onderzoek?

Met een team van designers, programmeurs en een onderwijskundige brainstormden we:
Wat kun je allemaal doen met 15 stations en een tablet of smartphone met beweegsensoren?

De ideeën vlogen ons om de oren: escape rooms, zeeslag, beweeg-estafettes, Minecraft-achtige spellen. We labelden de ideeën op eigenschappen als samenwerken, competitie, racen en speuren, en op beweegintensiteit: laag, midden of hoog. Daaruit werkten we vier concepten verder uit.

De keuze: Party Games!

Uiteindelijk kozen we voor een concept waarin spelers in minigames strijden voor een plekje op het podium.

Waarom?
✔ Gevarieerd aanbod van spellen
✔ Aansprekend voor alle typen kinderen
✔ Dynamisch, actief en speels

Binnen een kernteam van 1 designer en 1 programmeur werkten we dit verder uit. Het thema? De Ruimte. Zo ontstond onze eerste Party Game: Astronautentraining.

Belangrijke keuzes tijdens de ontwikkeling

  • Offline spelen: Omdat internet buiten niet altijd betrouwbaar is, gebruiken we QR-codes om informatie uit te wisselen. Hierdoor wordt het samen scannen juist een leuk groepsmoment!
  • Beweegplezier + variatie: We maakten minigames met verschillende beweegintensiteiten: rennen, springen, verstoppen… voor ieder wat wils.
  • Groepsdynamiek: Astronautentraining is leuk voor 2 spelers, maar óók met 8 tegelijk.

We ontwikkelden 6 minigames, zoals:

  • Sneller dan het licht: Rennen maar!
  • Alien Alarm: Slim verstoppen.
  • Planeten veroveren: Teamwork.
  • Ruimtekennis: Quiztime.
  • Ruimteverkenner: Hoog springen.
  • Tekendetective: Wie hoort er niet bij?

Blog

Op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van bewegen en bewegend leren? En regelmatig inspiratie, tips en spellen ontvangen om ‘jouw’ kinderen in beweging te brengen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan maandelijks een mail van ons met het laatste nieuws, blogs, tips, spellen en downloads. Helemaal gratis!
Meld je aan