Algemeen

5 misverstanden over bewegend leren

Het moge duidelijk zijn dat wij ontzettend enthousiast zijn over bewegend leren. Het liefst zien we het vandaag nog toegepast worden in het onderwijs. Maar we weten ook: grote veranderingen kosten tijd en leiden tot veel weerstand. Wij krijgen dan ook regelmatig redenen te horen waarom bewegend leren niet gaat werken. Redenen die volgens ons vooral misverstanden zijn. In deze blog bespreken we de vijf meest gehoorde.

1. Bewegend leren leidt tot chaos in de klas.

“Kinderen die worden aangemoedigd om te bewegen en ontdekken? Dat leidt vast tot chaos en oncontroleerbare groepen!” Een begrijpelijke reactie, maar het tegendeel is waar. Voldoende beweging zorgt voor betere concentratie en helpt om de tomeloze energie van kinderen beter te managen. Kinderen in een hok stoppen zorgt eerder voor chaos, omdat ze hun natuurlijke energie niet kwijt kunnen en daardoor onrustig en ongeduldig worden.

2. Bewegend leren kost teveel voorbereidingstijd.

Ervaringsgericht leren zorgt voor effectiever leren en bespaart op die manier juist tijd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat bewegend leren de schooltijd met 20% kan verkorten. In onze blog 10 redenen voor bewegend leren lees je daar meer over. Daarnaast kun je met simpele en laagdrempelige vormen al starten met bewegend leren, zoveel voorbereidingstijd hoeft dat dus helemaal niet te kosten.

3. Leuk hoor dat bewegend leren, maar alleen voor sportieve kinderen.

“De hele dag rennen, springen en vliegen, dat is vooral weggelegd voor sportieve kinderen!” Nee hoor, bewegend leren is juist een geschikte leervorm voor ieder kind. Elk lichaam heeft immers beweging nodig! Met de goede vormen kan ieder kind op zijn/haar eigen niveau actief zijn. Vaker staan in plaats van de hele dag stilzitten, heeft al grote positieve effecten op de ontwikkeling van de hersenen. Actief sporten waarvan je gaat zweten is dus absoluut geen vereiste voor bewegend leren.

4. Bewegend leren is helemaal niet wetenschappelijk bewezen.

Bewegend leren is relatief nieuw en het klopt dat er (nog) niet veel onderbouwd wetenschappelijk bewijs is. Maar de bewijzen die er al wél liggen, zijn allemaal razend enthousiast over de vele positieve effecten van bewegend leren. En laten we eerlijk zijn: sinds wanneer is het bewezen dat zittend leren werkt?

5. Meer gymlessen, is dat wel nodig?

Hoewel wij een groot voorstander zijn van gymlessen, is bewegend leren toch echt iets anders. Het is vooral een nieuwe onderwijsmethode waarbij beweging geïmplementeerd wordt in het onderwijs. Dus niet alleen een uurtje gymmen en vervolgens de hele dag stilzitten, maar de hele dag in beweging zijn! En dat kan natuurlijk overal: in de klas, op het schoolplein, in de stad of het dorp, thuis of in de gymzaal.

Ken jij nog andere misverstanden over bewegend leren? Stuur een mailtje naar naar bertrand@springlab.nl.

Meer lezen

Relevante artikelen