Probleem

Provincie Utrecht heeft last van een filepiek en heeft door onderzoek achterhaald ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen, flink bijdragen aan dit probleem.

Aanpak

Provincie Utrecht wil vanuit het programma 'Goed op weg' fileproblematiek in de spits aanpakken. Project Way2Go moet ervoor zorgen dat ouders minder vaak hun kinderen met de auto naar school brengen, zodat ze daarna niet meteen in de auto doorrijden naar hun werk, om zo een filepiek te voorkomen.

Oplossing

Springlab ontwikkelt een concept dat het leuker en eenvoudiger maakt om kinderen met de fiets of te voet naar school te (laten) brengen.

way2go

Onze ontwerpuitdaging is om een duurzaam product / concept te bedenken om fietsen en wandelen naar en van school leuker te maken. De komende maanden gaan we op reis van idee naar prototype. We nemen je graag mee op avontuur langs de volgende tussenstops:

1) Deskresearch & interviews (september)
2) Concept (oktober)
3) Prototyping & testing (november-december)
4) Pilot betaversie (januari-februari 2017)
5) Bouw eindversie (maart)
6) Lancering (april 2017)


25 januari | Nieuwe doelgroeptest

Uit onze vorige test bleek dat het concept van De Spitsstapper het meest populair was onder de basisschoolkinderen. Daarom hebben we dit concept verbeterd en vorige week opnieuw getest. Belangrijkste learning ditmaal was dat we het niet te ingewikkeld moesten maken. Het concept was deze keer te uitgebreid waardoor het niet altijd goed begrepen werd. Met deze en vele andere learnings gaan we het concept de komende maand weer verder verbeteren en toewerken naar een prototype.

testen-way2go


3 januari | Concepten getest

De drie concepten die we eind december getest hebben bij een basisschool zijn kritisch onder de loep genomen door de kinderen. Vol enthousiasme zijn ze aan de slag gegaan met de volgende concepten: De Spitsstapper, De Sterrenweg en Het Buitenboekje. We hebben waardevolle input gekregen en kunnen op basis hiervan de concepten verder verbeteren. Met name De Spitsstapper werd goed ontvangen! 

spitsstapper


21 december | Concepten testen

Op basis van desk- en fieldresearch heeft ons creatieve team in de afgelopen weken meerdere brainstorms georganiseerd. Hieruit zijn drie voorlopige concepten gekomen die we aanstaande vrijdag gaan testen bij een basisschool (groep 5 en 6).

schermafbeelding-2016-12-21-om-10-32-30


17 oktober | Brainstorm conceptfase

img_3347


3 oktober | Interviews afgerond

Door middel van tien diepte-interviews met ouders die hun kind(eren) naar school brengen, zijn we veel te weten gekomen over het wegbreng-gedrag. Vragen die we wilden beantwoorden in deze fase zijn:

  • Welke behoeftes en / of pijnpunten ervaren ouders met kinderen omtrent wandelen en / of fietsen naar school?
  • Wat is de meest kansrijke behoefte die bijdraagt aan het hoofddoel om minder auto verkeer te hebben in de spits?
  • Op welke innovatieve wijze kunnen ouders hiermee duurzaam geholpen worden?
  • Hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep van onze innovatie op de hoogte brengen?

Met de antwoorden op deze vragen gaan we nu aan de slag; ons creatieve team heeft op 17 oktober een brainstorm om een aantal concepten te bedenken.


14 september | Resultaten deskresearch

deskresearch

Onze deskresearch is inmiddels afgerond en we zijn tot de volgende inzichten gekomen:

Facts & Figures Provincie Utrecht

  • 90% woont op loopafstand van school (1km)
  • 97 % woont op fietsafstand van school (2 km)
  • 2/3 van de kids komt al lopend of fietsend naar school
  • 30 % wordt met de auto gebracht
  • 17% basisschool kids gaan zelfstandig naar school
  • 21% in deze leeftijdscategorie voldoet aan norm gezond bewegen
  • Gevoel van onveiligheid van / naar en rondom school is vaak subjectief!
  • Er ontstaat een negatieve spiraal die ouders zelf in gang zetten!

Over het gedrag van kinderen in het verkeer:

  • Kinderen verdwijnen door hun geringe lengte uit zicht achter auto’s, containers en struiken.
  • Kinderen laten zich gemakkelijk door allerlei dingen om hen heen afleiden en kunnen daardoor onverwacht oversteken, de weg oprennen
  • Kinderen kunnen zich niet op meerdere dingen tegelijk concentreren. Hierdoor zien ze bijvoorbeeld wel hun vriendje aankomen, maar niet de naderende auto.
  • Kinderen kunnen bepaalde verkeerstaken nog niet goed uitvoeren.
  • Het lokaliseren van geluiden is voor kinderen nog moeilijk. Kinderen hebben nog een ‘kokervisie’.
  • Het schatten van afstanden en snelheid van auto’s en daarmee het oversteken van een straat waar auto’s rijden, is voor kinderen moeilijk.
  • De motorische vaardigheden zijn in ontwikkeling. Kinderen struikelen nog vaak en op de fiets slingeren ze en hebben ze moeite met achterom kijken.
  • Kinderen hebben een beperkt besef van gevaar in het verkeer. Gebrek aan (praktijk)ervaring speelt daarbij een belangrijke rol.
  • Bovendien hebben ze een langere reactietijd. Ze hebben tijd nodig om informatie te verwerken en kunnen ze een eenmaal ingezette beweging moeilijk stoppen of aanpassen.
  • Oudere kinderen weten vaak wel hoe het moet, maar in de praktijk passen ze het geleerde niet (altijd) toe.

Belangrijkste motieven van ouders voor ongewenst gedrag (brengen met de auto)

  • Door moeten naar werk
  • Schooltijden zijn niet flexibel / vaste begintijd werk
  • Samenstelling gezin (afzetten meerdere locaties)
  • Stress ’s ochtends (auto brengt meeste rust)
  • Gewoontegedrag
  • Onveilige schoolroute
  • Toegenomen woon -werk reistijden
  • Toegenomen reisafstand school
  • Weersomstandigheden
  • BSO neemt fietsen niet mee
  • Grootouders halen kids op (met auto)
  • Faciliteiten zoals fietsenstalling

Belangrijkste motieven voor gewenst gedrag (brengen met fiets of te voet)

  • Gezondheid
  • Gezelligheid
  • Snelheid
  • Kids willen het graag
  • Ervaring op laten doen in het verkeer
  • Milieu en duurzaamheid
  • Kosten
  • Parkeerproblemen
  • Meer vrije tijd (gekoppeld aan ander dagpatroon)

Voordelen van fietsen

Voor de maatschappij:

  • kinderen leren om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen;
  • de eigen omgeving is de beste manier om veilig verkeersgedrag te leren;
  • jong geleerd is oud gedaan: als kinderen jong leren om te lopen en te fietsen, is het waarschijnlijker dat ze dit op latere leeftijd ook doen;
  • het helpt obesitas voorkomen;
  • het voorkomt veel korte autoritten.

Voor de ouders:

  • als kinderen eerder zelfstandig naar school kunnen, wordt hun ‘ochtendspits thuis’ rustiger.