Probleem

Jongeren zitten veel stil tegenwoordig. In de leeftijdscategorie 4-11 haalt 20% de beweegnorm en in de categorie 12-17 slechts 13% (NPO, 2014) Een van de oorzaken hiervan is gamen. En dat terwijl regelmatig bewegen juist goed voor het welzijn, de gezondheid en schoolprestaties is.

Aanpak

Daarom gaan wij real life games ontwikkelen die te spelen zijn in bossen. De real life games zijn gebaseerd op computergames, maar vinden plaats in de fysieke wereld. Real life games zijn de overtreffende trap van computergames en nog gezond ook!

Oplossing

De eerste game die we ontwikkelen heet Moon Trees

Voor Klimbos Veluwe, gelegen naast de Apenheul, creëren we dit jaar een heuse real life game die ouders met hun kinderen kunnen spelen. 

foto-moon-trees


De komende maanden gaan we op reis van idee naar speelbare game. We nemen je graag mee op avontuur langs de volgende tussenstops:

1) Concept (november 2015 – februari 2016)
2) Prototyping & testing (maart-juli)
3) Bouw betaversie (juli-september)
4) Pilot betaversie (oktober)
5) Bouw eindversie (november – juli 2017)
6) Lancering (zomer 2017)


2 februari | Film Moon Trees gelanceerd!

Eindelijk is hij er dan: de langverwachte film van onze real life game Moon Trees!
Bekijk ‘m snel!


8 oktober | Kick-off Moon Trees

Op 8 oktober werd de game gepresenteerd aan genodigden en gespeeld door een enthousiaste groep kinderen. Een mooie start van een maand waarin we de interactie van het spel bij bezoekers gaan testen.

Annemiek Nieboer van DeFine maakte deze mooie foto’s tijdens de kick-off van Moon Trees:

bos5 bos-4 bos2


 

27 september | Technische playtest met 50 gamedesigners

dsc_0125

De strategische game Moon Trees is bijna speelbaar voor publiek in Klimbos Veluwe. Gisteren testten 50 gamedesignstudenten het spel. Tijdens een brainstorm dachten ze mee over het concept en de uitrol ervan. Een leerzame middag voor beide partijen!

> Meer foto’s


 

3 september | Moon Trees – naam & verhaal

moon_trees_visual_02

Dank voor jullie mening! Uit de enquete blijkt een duidelijke voorkeur voor de naam Moon Trees voor de game. Onze vormgeefster Helana Jansen heeft zich uitgeleefd en bovenstaande visual is het resultaat.

Benieuwd naar het verhaal? Lees het hier:

Ah! Daar ben je! Welkom op Runa, een maan op duizend lichtjaren van de aarde! Het speciale amulet dat je net kreeg van dat bijzondere vrouwtje, heeft je hierheen geteleporteerd. Wees niet bang, het bos van Runa is veilig. Maar kijk wel goed rond, want je gaat bijzondere dingen zien en beleven.

 

De bomen om je heen hebben een bijzonder geboorteverhaal. Tot 1971 groeide er namelijk geen enkele boom op Runa. In dat bewuste jaar, op 31 januari, vertrok de Apollo 14-missie van NASA de ruimte in. De bemanning nam 500 zaden van bomen mee, die bij terugkomst over de hele wereld geplant werden. Er kwamen echter maar 420 zaden terug. Van de andere 80 zaden was geen spoor…

 

Die zaden ontkiemden op Runa en groeiden uit tot het bos van Moon Trees waar je nu in staat. Naast dieren wonen hier ook verschillende stammen, die al eeuwenlang de maan bevolken. Elke stam is een soort familie met verschillende karakters en zelfs huisdieren! Er zijn sterke, slimme, grote, kleine, lieve en verlegen stamleden. De stammen hebben een beter leven door de bomen, die hen van hout en schaduw voorzien. Andersom hebben de bomen weer bepaalde grondstoffen nodig om in leven te blijven. Je snapt dat het belangrijk is dat de bomen en de stammen goed voor elkaar zorgen!

 

In de loop der jaren hebben de stammen een manier ontwikkeld om met de bomen te communiceren. Elke boom draagt nu een schild waarop zijn grondstofverbruik wordt aangegeven. Zo kunnen de stammen in de gaten houden of de bomen voldoende energie hebben om nieuwe grondstoffen te produceren en in leven te blijven.

 

Nu de stammen het bomenmanagement onder de knie hebben, kunnen ze elkaar af en toe uitdagen tot een wedstrijd: de Moon Tree Games. De stam die de meeste of waardevolste bomen voor zich weet te winnen, scoort de meeste punten en is Moon Tree Master tot een andere stam die titel verovert. Aan het eind van het jaar wordt de stam met de meeste punten bekroond tot Moon Tree Master van het jaar!
Bij welke van de zeven stammen voel jij je het meeste thuis? Je herkent ze aan de verschillende kleuren. Sluit je aan en help jouw stam om Moon Tree Master te worden!


 

25 augustus | Boomcomputers in de maak!Slack for iOS Upload-5

In Groningen is onze technische partner DeFine druk in de weer met electronica. Lichtjes en grondstofuitgifte moeten geprogrammeerd en ingebouwd worden in de kunststof kasten die DS Groep heeft gemaakt. Zo komt de speelbare game elke dag een stapje dichterbij!


20 augustus | Welke naam vind jij het beste passen?

Nu de verhaallijn herschreven is, zijn we benieuwd welke naam jij het beste vindt passen bij onze real life game.

Stem mee!


 

10 augustus | Welke verhaallijn vind jij het tofst?

We hebben twee verhalen geschreven die je meenemen naar de wereld waar de real life game  wordt gespeeld. Welke vind jij het tofst?

Stem mee!


 

7 en 8 juli | Playtest in het bos met groep 8

Hoe is de speldynamiek als een klas basisschoolleerlingen Meester van het Bos willen worden? En wat vinden de medewerkers van het Klimbos eigenlijk van de gloednieuwe game in ontwikkeling? Om die (en meer) vragen te kunnen beantwoorden testten we op 7 en 8 juli het spel met 24 groep 8-ers en 34 Klimbos-medewerkers in het bos in Apeldoorn. Er werd gerend, gegild, gestreden en gefeliciteerd.

collage-playtest 7 juli

Met de input uit deze tests kunnen we nu aan de slag met het maken van de eerste echte robuuste versie van de ‘kasten’ die aan de bomen komen te hangen. De meeste stemmen gingen naar vorm 5 die we aan jullie voorlegden:

De komende twee maanden wordt bovenstaand ontwerp gerealiseerd en geïnstalleerd in Klimbos Veluwe. We hopen begin september met jou het spel te kunnen testen! Wil je meedoen? Meld je dan hieronder aan!

Hopelijk tot in september!


Klimbos_flyer

Speel je mee?


29 en 30 juni 2016 | Interactie playtest

IMG_4149Op 29 en 30 juni testten verschillende groepjes het technische prototype uit van de nieuwe game die in het najaar in Klimbos Veluwe in Apeldoorn gespeeld kan worden. De deelnemers waren dolenthousiast en hun gepassioneerde spel leverde voor ons veel feedback op.

Meer foto’s check je hier!


 

mei 2016 | Uitwerken interactief prototype

collage prototype

 

Onze Interactie programmeur Imara Speek heeft afgelopen maand hard gewerkt aan het interactieve prototype van de game. Geïnspireerd door honingraten kwam ze tot de hexagon-achtige vormen van de spelkast. Nadat we de werking ervan hebben getest met gekleurde papiertjes, is het kartonnen prototype voorzien van ledverlichting die zo geprogrammeerd is dat ie reageert op de handelingen van de speler.

Eind juni gaan we de robuustere versie van dit prototype testen op het Springlab-kantoor in Utrecht? Wil je meedoen? Meld je aan via marjolein@springlab.nl


1 mei 2016 | Playtest @ Klimbos Veluwe

Het zonnetje scheen en de vogels waren ook al wakker toen we om 8 uur het klimbos klaarmaakten voor de tweede playtest van de real life game Meesters van Berg en Bos. We testten in twee rondes en leerden weer een aantal nieuwe dingen. collage-playtest-klimbosDit keer hadden de bomen al een beetje een eigen karakter en was er een overzichtskaart waarop het hele speelveld te zien was. De deelnemerscollage-playtest-klimbos waren stuk voor stuk enthousiast, zelfs de volwassenen trokken een sprintje om te winnen!


 

28 april 2016 | Brief van Borag de opperboom

We hebben een brief gekregen van Borag, de opperboom uit Berg en Bos. Lees hem snel, want hij heeft je zondag 1 mei nodig!

boragHallo daar!

Het is onrustig in Berg en Bos. Vorige week zijn de mannen en vrouwen van de Elswoutstam met de Noorderzon vertrokken. Ik weet niet waarheen, maar ik weet wel dat we snel een nieuwe stam nodig hebben om ons, de bomen, te beschermen.

Nu heb ik gehoord dat jij slim én sterk bent. We hebben iemand nodig zoals jij! Wil jij met je stam onze nieuwe Meester van Berg en Bos worden en ons beschermen tegen Het Kwaad? We gaan de strijd aan tussen 10:00 – 12:00 en tussen 13:00 – 14:30 uur.

Je kunt deze nobele taak niet in je eentje op je nemen. Het kost namelijk nog wel wat moeite om alle bomen te overtuigen van jouw kennis en kracht. Dus verzamel je stamleden of sluit je zondag aan bij een stam. Met de juiste middelen weet je de bomen vast voor je te winnen!

Ik hoop je zondag te zien!

Borag, de opperboom van Berg en Bos

***

Wie: 10 ouders en 10 kind(eren) van minimaal 8 jaar oud
Wat: Playtesten van de real life game Meesters Berg en Bos
Waar: Klimbos Veluwe, J.C. Wilslaan 21, Apeldoorn
Wanneer: 1 mei 2016
Tijd: 10:00 – 12:00 uur of 13:00 – 14:30

Meld je aan door te mailen naar marjolein@springlab.nl

Meer informatie vind je op: http://springlab.nl/springlab-forest/

Kaart_image-01


19 maart 2016 | 1e Playtest met gebruikers

Vijf enthousiaste ouders en kinderen staan trappelend te wachten tot ze mogen beginnen met playtesten. Niet alleen uit ongeduld, maar ook om een beetje warm te blijven. Het is 19 maart en een beetje druilerig weer. Projectleider Michael heet iedereen welkom en game designer Joost legt de speltheorie uit. En dan is het tijd om te spelen!

Ouders en kids rennen in opperste concentratie van boom tot boom om grondstoffen te verzamelen en het bos voor zich te winnen. Voor ze het weten is de tijd voorbij en is de winnaar bekend: team Boompjes heeft de meeste bomen tot vriend gemaakt.

collage 1e playtest Springlab Forest

 

Na een korte break is het tijd voor het tweede spelconcept. Een mix van spelletjes waarmee je muntstukken scoort, die afgenomen kunnen worden door Robin Hood of andere teams. Dit spel spelen ouder en kind in een team. Ook van het parcours in de bomen wordt gebruik gemaakt.

Dan zit het er alweer op: een geslaagde en gezellige dag heeft ons voldoende feedback opgeleverd voor een nieuwe versie van de real life klimgame. Blijf ons volgen voor de nieuwe playtest!


24 februari 2016 | Verkennen van Klimbos Veluwe

Op 24 februari testten we Meesters van de Natuur uit in de praktijk. Op de groepsfoto zie je v.l.n.r.: game design onderzoeker Menno Deen, game designer Joost Bos, projectleider Michael Breedt, stagiair Mitchell Hoogervorst, communicatiemanager Marjolein Theunissen en directeur Jan-Paul de Beer.

Collage klimbos testen game 24-2-2016

Na afloop van het spel deelden we onze ervaringen, waarmee we terug naar de tekentafel gaan.


17 december 2015 | Pitch Meesters van de Natuur

In de vroege ochtend van 17 december presenteren we het eerste idee voor de game aan Hans Peter en Jip. Het spel heet Meesters van de Natuur en beide heren zijn direct enthousiast.

Meesters van de Natuur - spelelementen


 

Meesters van de Natuur