Probleem

15% Van de kinderen beweegt te weinig, real life gaming is een actieve spelvorm, maar kan deze sport vervangen?

Aanpak

In samenwerking met InspanningLoont is er een hartslagmeting en vragenlijst afgenomen onder deelnemers, om de MET-waarde van Prison Island te meten.

Oplossing

De real life game Prison Island blijkt net zo intensief als handbal en squash. Een prima alternatief voor sport dus!

 

PRISONISLAND_0021_2016-01-10

 

 

Hoe intensief zijn real life games, spellen gebaseerd op computergames? Kun je ze als sport beschouwen? Op die vragen zocht Springlab een antwoord, omdat het innovatiebureau de afnemende beweegtrend van jongeren wil tegengaan. Slechts 15% van de scholieren voldoet namelijk aan de beweegnorm die is gesteld door het ministerie van Volksgezondheid. Bewegingswetenschappers van InspanningLoont namen de proef op de som en onderzochten de real life game Prison Island. De resultaten zijn verbluffend.

Nederland is sinds kort een spelconcept rijker. Het Zweedse Prison Island is een combinatie van de populaire escape room en het welbekende Fort Boyard. De ruimte telt circa twintig cellen met puzzels die fysieke, mentale en sociale inspanning vereisen om ze te kunnen oplossen. Hoe beter je presteert, hoe hoger je score. Ondertussen tikt de tijd.

Anders Jackson (bedenker van Prison Island) en Allart van Eck (eigenaar van activiteitenlocatie De Kartfabrique in Utrecht) geloven dat gamification kan bijdragen aan de beweeggraad van jongeren. Omdat ze beiden benieuwd zijn hoe intensief Prison Island is, werkten zij mee aan het onderzoek. Prison Island Utrecht opende pas in december, waardoor het onderzoeksteam in november afreisde naar de enige andere locatie waar het spel te spelen is: Winterswijk.

Hartslagmeting Winterswijk

Hartslagmeting in Winterswijk

Ruim 60 eersteklassers van College Schaersvoorde deden mee aan het experiment. Bewegingswetenschapper Jeroen Mol voorzag twintig jongens en twintig meiden van hartslagmeters om de ribbenkast, ter hoogte van het hart, waarna de uitleg van het spel volgde. Daarna mochten de leerlingen anderhalf uur in groepjes van drie het cellencomplex in. Teamnamen als Swagheid en Dragonpower prijkten op de scoreschermen in de gangen. Gegil steeg op uit de cellen. Deuren sloegen open en weer dicht en de scores liepen gestaag op.
Na anderhalf uur werden bezwete hartslagbandjes ingenomen. Terug in Utrecht onderzocht Jeroen, in samenwerking met bewegingswetenschapper Leendert van Gaalen, de metingen. Hij is positief verrast. “Bij verschillende kinderen is de hartslag opgelopen tot het maximum. En niet een keer, maar meerdere keren.”

Prison Island

Verrassend hoge MET-score

De mate van inspanning wordt in de fysiotherapie vaak aangeduid met een MET-score. Deze ‘metabool equivalent’ laat zien hoeveel energie een bepaalde fysieke inspanning kost ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust. De MET-waarde wordt uitgedrukt in verbruik van zuurstof per kilogram lichaamsgewicht per minuut. Aan de hand van de gemiddelde hartslag per minuut is het calorieverbruik bepaald. Om tot de MET score te komen is de volgende formule toegepast: MET=(gemiddelde calorieverbruik per minuut * 200) / (3,5 * GEWICHT).

“De gemiddelde MET-waarde van het spelen van Prison Island door deze groep eersteklassers was 12. Houd daarbij rekening met een standaard deviatie van 2,5 en je kunt het vergelijken met een potje squash of handbal,”  aldus Van Gaalen. De laagste MET-waarde die werd gemeten zat op 7 (gelijk aan 20 km/u fietsen), de hoogste zat op 14,6 (gelijk aan 15 km/u rennen).

hartslag per minuut

Sport met hoofdletter S

Sport is meer dan alleen bewegen. Je ontmoet er mensen en leert er samenwerken. Real life gaming bevat dezelfde elementen. Om de mate van mentale en sociale inspanning te meten, werd in de maand december een vragenlijst voorgelegd aan de deelnemers van Prison Island Utrecht. Uit dit onderzoek bleek dat de deelnemers ervaren dat de spellen veel concentratie en samenwerking vereisen.

Volgens de Nederlandse sportorganisatie NOC*NSF is er sprake van sport als er een bepaalde behendigheid en competitie in het spel is. Daarnaast moet er geen kanselement in zitten en moet de sport geen gevaar opleveren voor de gezondheid of de veiligheid van de deelnemers.

Na dit eerste onderzoek kunnen we concluderen dat een real life game zoals Prison Island meer dan voldoende fysieke inspanning en sociaal-emotionele inzet verlangt om te voldoen aan de definitie van sport. Dat steunt ons in de overtuiging dat real life games jongeren weer aan het bewegen kunnen krijgen.

Missie

Wij zetten onze missie om bewegen leuker te maken voort en nodigen verzekeraars en overheidsinstanties uit om na te denken hoe zij real life gaming kunnen inzetten om de beweeggraad te verhogen en medische kosten te verlagen. Ook de game-industrie mag volgens Jan-Paul de Beer niet achterblijven. “Wanneer je een grote groep mensen wilt activeren, zoek je een kanaal dat veel mensen dagelijks gebruiken. Vroeger was dat de televisie, tegenwoordig zijn dat games. Gamelabels kunnen hun bereik en bekendheid inzetten om miljoenen mensen in beweging te brengen.”

Download het onderzoeksrapport van InspanningLoont.