Probleem

70% van de 1,5 miljoen 75+ers in Nederland beweegt te weinig. 50% van deze groep voelt zich ook eenzaam.

Aanpak

We ontwikkelen een product dat ouderen weer in beweging brengt.

Oplossing

Optimistick is een interactief product dat ouderen in beweging brengt dankzij audio cues en steun uit het sociale netwerk van de oudere.

Er zijn 1,5 miljoen 75+ers in Nederland. 70% van deze ouderen beweegt te weinig. 50% van deze groep voelt zich ook eenzaam. Uit onderzoek blijkt dat ouderen meer bewegen als hun directe omgeving hen daarbij steunt en motiveert. Springlab startte daarom het Happy Walking Project.

Op onze innovatiereis komen we de volgende tussenstops tegen:
1. Onderzoek (sept-okt 2015)
2. Concept (okt 2015 – mei 2016)
3. Prototype (juni – september 2016)
4. Pilot/Feedback (oktober 2016)
5. Productie (eind 2016)

Hieronder nemen we je mee op onze reis…


22 december: Nieuwe pilot met doelgroep

Momenteel zijn we druk bezig om onze nieuwe app bij de doelgroep te testen. In totaal dertig ouderen krijgen gedurende drie weken een smartwatch te leen met daarop onze nieuwe applicatie. Voor ons zijn er een drietal belangrijke vraagstukken die we dit keer willen onderzoeken:

  • Gaan ouderen door de app daadwerkelijk meer bewegen?
  • Is de app leuk genoeg om te blijven gebruiken?
  • Zorgt de app voor meer sociaal contact tussen de gebruiker en familie?

In januari gaat de laatste testgroep van tien deelnemers van start. Op basis van learnings tijdens de pilot en interviews daarna, gaan we de volgende stappen definiëren om toe te werken naar een definitief eindproduct.

interview-happy-walking-project


23 augustus: Eerste opzet interface

De designers van Frolic Studio hebben inmiddels de eerste opzet voor de interactieve interface van de app vormgegeven. Hieronder vind je daarvan een voorbeeld. In de definitieve versie worden de teksten overigens in het Nederlands vertaald.

Schermafbeelding 2016-08-28 om 15.15.35


 

15 augustus: De belangrijkste learnings uit de concepttest

collage prototype test Happy WalkingDe afgelopen twee maanden hebben Frolic en Springlab het Happy Walking concept getest bij de doelgroep. Uit de experimenten komt duidelijk naar voren dat:

  • de persoonlijke berichten (social rewards) het beste als motivator werken om (meer te) bewegen.
  • de ouderen het maken van foto’s onderweg, het terugzien van de foto’s en het op deze manier deelgenoot maken van de familie erg leuk vinden om te doen.
  • Familie het leuk vindt om deelgenoot te zijn van de activiteit en dit een makkelijke en leuke manier (weinig tijd) vindt om positieve aandacht te geven aan oudere (worden gefaciliteerd door app).

De uitgangspunten voor de hardware/techniek na fase 1 zijn nu ook helder. Het tweede prototype moet:

  • Beter leesbaar zijn dan prototype 1 (berichten op scherm)
  • Beter voelbaar dan prototype 1 (trillen en optioneel geluidje aanzetten bij binnenkomen bericht)
  • Beter bedienbaar. Nu teveel swipe en drukmogelijkheden waardoor het fout kan gaan.

De grootste uitdaging na eerste testfase is: Hoe zorgen we ervoor dat de familie berichten blijft sturen? Met andere woorden, hoe houden we het leuk voor zowel de oudere als de familie om dit product te blijven gebruiken? Zelfs als de oudere elke dag alleen maar hetzelfde korte rondje wandelt, bijvoorbeeld

Binnenkort meer daarover!


 

Juni & juli: Concept getest met de doelgroep

testen van concept Happy Walking ProjectEind juni startten we met het testen van het concept met de doelgroep. Hidde van Springlab ging samen met Ruben en Andrew van Frolic Studio naar Nelleke van Soest. Zij deed een smartwacht om haar pols en gaf feedback op de verschillende acties die onderweg plaatsvonden. In juli testen we met nog 12 proefpersonen. Daarna delen we hier de resultaten en vervolgstappen met je!


11 mei: Interviews met ouderen afgerond, eerste onderzoeksresultaten gepresenteerd

collage interviews

Projectleider Michael heeft afgelopen week de laatste interviews afgenomen met de doelgroep: inactieve ouderen (75+) die beweging en sociale interactie kunnen gebruiken. De belangrijkste redenen die zij aandroegen om niet (veel) meer te wandelen waren:

  • Ze hebben allerlei lichamelijke beperkingen, bewegen doet pijn.
  • Ze zijn bang dat ze te moe zijn om weer thuis te komen.
  • Geen zin of motivatie, ze vinden bewegen niet meer leuk.
  • Ze zijn bang om te vallen.

Opvallend is dat de ouderen vaak nog wel andere activiteiten ondernemen, zoals stoelgym, zwemmen of fietsen. Uit de gesprekken bleek verder dat de ouderen:

  • Veel behoefte hebben aan zingeving en sociale interactie om de dag door te komen.
  • Het enorm leuk om vinden om meer contact te hebben met familie en/of vrienden.
  • Zich vaak bezwaard voelen als familie (min of meer verplicht) tijd moet investeren. 
  • Sneller geneigd zijn om meer te bewegen als familie het belangrijk vindt dat oma/opa dat meer doet.
  • Het zeer motiverend vinden werken om te gaan en blijven bewegen als familie meeleeft en oprechte interesse toont.
  • Behoefte hebben aan extra gevoel van veiligheid.

Al snel bleek dat de ouderen zelf niet zo snel een wearable (draagbaar apparaatje) zouden aanschaffen om meer te bewegen, omdat ze bang zijn dat ze de techniek niet begrijpen en omdat er geen sociale druk is. We besloten daarom ook nog een aantal kinderen en kleinkinderen te interviewen. Zij waren zeer positief over het concept en zouden ons conceptproduct aanschaffen omdat het:

  • bewegen stimuleert en dat is goed voor de gezondheid!
  • zeer weinig tijd kost om op een leuke manier interactie te hebben met oma/opa.
  • een perfect product is om het schuldgevoel (over de hoeveelheid aandacht voor opa en oma) te verminderen.
  • leuk is om oma/opa te volgen en te reageren op activiteiten, foto’s en berichten
  • faciliteert  om vaker contact te hebben met opa / oma
  • een leuke reden is om een gesprek aan te knopen (i.p.v. een sociaal wenselijk praatje).
  • Oma/ opa zich weer belangrijk voelt en meedoet.
  • een fijn idee is om altijd te kunnen zien waar oma/opa uithangt en bereikbaar is als er iets gebeurt.

Onze partner Frolic gaat met alle input terug naar de tekentafel om een prototype te ontwerpen en bouwen die in juni getest kan worden bij de doelgroep.


 

Oproep: inactieve ouderen gezocht!

Voor het Happy Walking Project zijn wij op zoek naar inactieve ouderen (75+) die beweging en sociale interactie kunnen gebruiken.

Michael komt graag op de koffie om met deze mensen te praten, zodat we aan de hand van hun ervaringen een manier kunnen bedenken om deze doelgroep op een veilige manier weer in beweging te brengen.

Ken jij een inactieve eenzame oudere die ons van informatie zou willen voorzien of iemand die ons in contact kan brengen met deze doelgroep, dan horen wij dit graag! Mail naar Michael@springlab.nl

Alvast bedankt voor je hulp!


16 februari 2016: Te gast bij BNR radio

BNROp 16 februari was Jan-Paul de Beer te gast bij BNR radio om te vertellen over Optimistick. Luister het interview vanaf 11.21 minuten:


 

9 februari: De Sport Innovator Award feestelijk uitgereikt

Sport Innovator Award

Bekijk het interview met Jan-Paul de Beer na het winnen van de Award:


 

Herfst van 2015: Springlab bedenkt Optimistick:

Springlab-optimistickOptimistick is een interactieve wandelstok die ouderen in beweging brengt dankzij audio cues en steun uit het sociale netwerk van de oudere. Door een ingebouwde gps wordt de afgelegde afstand en route vastgelegd. Deze gegevens zijn via een smartphone- en een tablet-app te bekijken, ook door het sociale netwerk van de oudere. Zo kunnen wandeltochtjes geliked worden of voorzien van comments.

Eind 2015 jaar ontvingen we twee subsidies – Fonds NutsOhra en de Sport Innovator Award – om dit product te realiseren. Vitility is onze distributiepartner en op onderzoeksgebied worden we ondersteund door Kenniscentrum Sport en Unie KBO.

Partners Optimistick

 

Schermafbeelding 2016-02-18 om 13.55.39
***
Projectleider
Michael Breedt
michael@springlab.nl
06-33316334