Click here for the English version

Probleem

De grootste frustratie voor fietsers zijn de verkeerslichten. Er zijn er teveel en ze zijn vaak slecht afgesteld. Hierdoor neemt de aantrekkelijkheid van de fiets af.

Aanpak

Door middel van een open innovatie traject met de gemeente, verkeerslicht- en mobiliteitsexperts en ontwerpers zijn we op zoek gegaan naar een oplossing.

Oplossing

Flo. Het eerste persoonlijke fietsverkeerslicht ter wereld.

Ga naar www.fietsflo.nl voor meer informatie!

21 april | Bekijk de eerste Flo in Utrecht!

Vorige week is de allereerste Flo eindelijk officieel gelanceerd! Bekijk de video hieronder hoe die werkt met de eerste reacties van fietsers!

 


28 maart | Hoe werkt het?

Benieuwd hoe Flo nu precies werkt? Bekijk de animatiefilm hieronder voor de uitleg.

Flo-hoe-werkt-het


28 maart | Flo geplaatst in Utrecht

Leuk nieuws! Gisteren is de eerste echte Flo geplaatst aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht! Binnenkort volgt meer informatie over de officiële lancering in april. Tot die tijd gaat Flo alleen op bepaalde momenten aan om te testen of alles goed werkt.

Flo-Amsterdamsestratweg

 


9 maart | Flo krijgt vorm

In Heerhugowaard zijn de mannen van Ko Hartog hard bezig met de verdere productie van Flo. Bekijk hieronder de laatste foto’s!

 


21 februari | Symbolen op matrixbord

De afgelopen tijd zijn we druk bezig geweest met de doorontwikkeling van de symbolen op Flo. De haas, duim en schildpad stonden al vast, en daar is nu een zittende koe bijgekomen. Krijg je als fietser de koe te zien, dan ga je het groene licht helaas niet meer halen. Je kunt dus, net zoals de koe, even rustig aan doen en wachten. Vanmorgen zijn we bij Ko Hartog op bezoek geweest om onze geanimeerde symbolen te bekijken op het matrixbord dat in Flo komt. Bekijk hieronder het resultaat!

 


7 februari | Eerste constructie Flo

Gisteren zijn we op bezoek geweest bij Korteweg om de allereerste Flo te bekijken. Korteweg is gespecialiseerd in metaalconstructies en is momenteel hard bezig met de productie van de zuil die binnenkort in Utrecht komt te staan. Mooi om ons ontwerp eindelijk tot leven te zien komen!


17 januari | Nieuwe naam: Flo

De Light Companion heeft een nieuwe naam gekregen! De naam Light Companion was om diverse redenen niet langer houdbaar. De belangrijkste reden hiervoor is dat het idee achter ‘Light’ (dat duidde op de groene golf) niet langer van toepassing was op het huidige concept. Daarnaast bleef Light Compagnion bij veel mensen niet goed hangen en was het met name voor kinderen en ouderen een lastige naam.

Ons eerste voorstel voor een nieuwe naam was ‘Fleur’. Hoewel deze naam nog niet naar ieders tevredenheid was, werd het personificeren van het product wel goed ontvangen. Daarom zijn we op die weg doorgegaan.

De nieuwe en definitieve naam is: Flo. Flo is kort en snel waardoor het makkelijk blijft hangen. Flo is tevens een naam zoals Fleur dat is, waarmee we het product personificeren. Ook is Flo internationaal en tot slot verwijst het naar ‘flow’ (doorstroom).


21 december | Light Companion maakt stappen

Het gaat voorspoedig met de Light Companion! Na de laatste update zijn er in korte tijd een aantal mooie stappen gemaakt. Zo zijn de constructietekeningen van de zuil inmiddels definitief en zijn de gemeenten nu druk bezig met de beheerproof. Daarnaast zijn we momenteel in co-creatie met de gemeente Utrecht bezig met het ontwerp van de stickers voor op de zuil. Tot slot voeren we een aantal tests uit om te onderzoeken of de verschillende symbolen intuïtief begrepen worden door fietsers en of men er ook naar handelt.

Kortom: er speelt genoeg! En het mooie is dat we op schema lopen om de Light Companion in maart te lanceren in Utrecht.

constructietekening-light-companion


9 november | Utrecht participeert ook in pilot

Goed nieuws! Utrecht doet mee met de pilot van onze fietsinnovatie Light Companion. Samen met Eindhoven en Antwerpen test de stad begin 2017 of het vernieuwde prototype ook in de praktijk werkt. Wordt vervolgd…

utrecht-fietsstad


13 september | Simulatie van Movares

Ingenieursbureau Movares ziet de mogelijkheden van Light Companion en ontwierp een onafhankelijke simulatie van het door Springlab ontworpen prototype.

“Om het effect van de light companion goed te kunnen meten hebben we de bestaande situatie nagebootst, dus met een verkeersafhankelijke regeling maar zonder snelheidsadvies voor de fietsers, en daar de volgende metingen op verricht:
– Gemiddelde verliestijden van de auto’s en het aantal stops
– Gemiddelde verliestijden van de fietsers en het aantal stops

Vervolgens zijn hierop 2 varianten gemaakt waarbij de fietsers wel een snelheidsadvies krijgen en 1 dan wel 2 maal groen krijgen in de cyclus.”

simulatie light companion

> Simulatiefilmpjes vind je hier

“De resultaten laten zien dat de effecten voor de fiets met snelheidsadvies en 1 groenfase fors zijn te noemen, halvering van de verliestijd en 40 % minder stops.
Voor de auto heeft dit tot gevolg dat de verliestijden met 40% toenemen maar de toename van het aantal stops beperkt blijft tot 10%. De negatieve gevolgen lijken beperkt. Eventuele optimalisaties in de vorm van herinrichting van opstelvakken zijn in deze studie niet beschouwd.

De winst voor de fietsers bij 2 groenfasen is beperkt, ongeveer 10%. Zo ook het extra verlies voor het overig verkeer.

Al met al een stuk meer comfort voor de fietser. Op basis van deze uitkomsten lijkt dit een veelbelovende oplossing waarbij praktijkonderzoek moet uitwijzen of dit ook zo werkelijk zal functioneren.”


12 september | Gemeente Eindhoven investeert in pilot

eindhoven

De gemeente Eindhoven heeft toegezegd mee te werken aan een pilot van het vernieuwde prototype op de openbare weg. De gemeentes Utrecht, Antwerpen en Groningen verkennen de mogelijkheden om een pilot te doen in hun stad.


Light Companion mogelijk in Utrecht

Hieronder zie je een collage van de potentiële locaties van Light Companion in Utrecht.

collage-5

 


Wil je zelf ervaren hoe de vernieuwde versie werkt? Speel dan binnenkort hier de game, gemaakt door onze interactieprogrammeur Imara Speek.

Light Companion The Game

 


 

Antwerpen positief over nieuwe versie prototype

versie 2.0 Light CompanionDe stad Antwerpen is enthousiast over onze fietsinnovatie Light Companion. Op 20 april zaten we om de tafel met de gemeente om een mogelijke pilot later dit jaar te bespreken. Op de fotocollage zie je links het fietspad waarop dan het ‘hulpje om het groene licht te halen’ zou komen te staan. Zo’n positieve stap vooruit moet natuurlijk gevierd worden… met een echt Belgisch biertje!

collage Light Companion Antwerpen

Ook de gemeente Rotterdam is benieuwd naar de vernieuwde versie van het prototype voor de kruising Schieweg en Bergselaan. Samen met de gemeente Utrecht zijn dat al drie geïnteresseerde steden waar we hopelijk kunnen gaan testen later dit jaar!


 

Eerste succesvolle gebruikerstest

Op 3 november 2015 werd het prototype van Light Companion voor het eerst aangesloten op een verkeersinstallatie op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht. Ruim 600 fietsers passeerden de testlocatie en gaven daarmee waardevolle informatie voor de doorontwikkeling. Ook een speciale testgroep voorzag ons van feedback. Lees hier het hele nieuwsbericht.

We verwachten dat Light Companion in 2016 op de markt komt. Wil je meer weten over Light Companion? Neem dan contact op met Jan-Paul de Beer via jp@springlab.nl of 0611350423.

 


 

Probleem

Hoe kunnen we de doorstroom bij stoplichten leuker maken voor fietsers?

Oplossing

Tijdens de Tour de France 2015 is het eerste persoonlijke fietsverkeerslichtassistent ter wereld gepresenteerd. Light Companion is een systeem om het fietsverkeer op een eenvoudige en speelse manier door te laten stromen bij verkeerslichten.

Het innovatieve systeem detecteert iedere fietser en berekent hoe hard deze moet fietsen om het groene licht te halen. Vervolgens krijgt elke fietser een eigen signaal waarop hij zijn snelheid kan aanpassen.

Het verwachte voordeel van Light Companion is dat deze ervoor zorgt dat fietsers in groepen aankomen bij het verkeerslicht. Iedereen wil namelijk het groene licht halen. Hierdoor kan de wachttijd voor fietsers verkort worden en wordt de doorstroom van het hele kruispunt verbeterd.

Happy-Biking-Light-Companion-lo-res

 


 

In september 2014 zijn we begonnen met The Happy Biking Project. Het doel van dit project was om fietsen in Utrecht leuker te maken. Onderdeel hiervan was een onderzoek naar de grootste fietsfrustraties. Maar liefst 1500 mensen hebben hun stem uitgebracht op en met 33% van de stemmen is het duidelijk dat de verkeerslichten in Utrecht voor de meeste frustratie zorgen. Voornamelijk de vele en slecht afgestelde verkeerslichten waren hierbij een probleem.

Samen met de experts van Kenniscentrum Sport, Gemeente Utrecht en Frolic Studio hebben we Light Companion ontwikkeld.

Partners

Facebook Cover Photo - Blank (10)

Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen? Meld je dan onderaan de pagina aan voor de nieuwsbrief.