Probleem

Hester Anderiesen heeft tijdens haar promotieonderzoek aan de faculteiten Industrieel Ontwerpen (TUDelft) en Klinische Neuropsychologie (VU Amsterdam) samen met gamestudio Monobanda het concept van Active Cues ontwikkeld. Een innovatie die mensen met dementie in beweging brengt zowel fysiek als sociaal. Hester en Monobanda hadden een werkend prototype op de plank liggen maar wisten niet hoe ze het naar de markt konden brengen.

Aanpak

Springlab heeft een actieve rol genomen in het project als business developer. Springlab is een onderdeel van het Active Cues team geworden. Springlab heeft de marketing, product ontwikkeling en business ontwikkeling op zich genomen gedurende 9 maanden. Het doel daarna was om een commercieel ondernemer te vinden die de rol van Springlab overnam.

Oplossing

Na 1 jaar is er een markt klaar product ontwikkeld, is Active Cues geregistreerd als B.V, is er een commercieel ondernemer aangetrokken (Theo Dirksen) en zijn er al meer dan 40 Tovertafels verkocht! Daarnaast is Active Cues uitgeroepen als meest innovatieve start-up van Nederland 14/15 door New Venture.

Active Cues is door New Venture uitgeroepen tot meest innovatieve start-up van Nederland in 2014/2015. 

De Tovertafel is een speels product dat ouderen in de midden- tot late stadia van dementie prikkelt tot fysieke activiteit en sociale interactie met minimale begeleiding!

Ouderen met dementie zijn veelal grote delen van de dag passief. Ze kijken wat voor zich uit, zitten te dutten en er is zelden interactie onderling. Deze apathie versnelt de achteruitgang van hun fysieke, mentale en emotionele welbevinden. Spieren worden stijf, ouderen raken verveeld of zelfs depressief, en ook hun cognitieve vermogen gaat hollend achteruit.

De Active Cues Tovertafel is een nieuw spelconcept dat bestaat uit licht animaties die worden geprojecteerd op de eettafel. Deze lichtprojecties zijn interactief doordat ze reageren op de beweging van handen en armen van de ouderen met dementie.

De Active Cues zijn ontwikkeld tijdens een vierjarig promotie onderzoek aan de faculteiten Industrieel Ontwerpen (TUDelft) en Klinische Neuropsychologie (VU Amsterdam) door Hester Anderiesen in samenwerking met gamestudio Monobanda.

Meer informatie: http://www.activecues.nl

 Opdrachtgever

NISB logo Gorot